|
![]() Jak w e-sprawozdaniu finansowym pisze się wprowadzenie do sprawozdania oraz jak w nocie ustala się podatek dochodowyDodano: 19-12-2018 w kategorii: - autor:
Od 1 października 2018 borykamy się wszyscy z nowym formatem sprawozdania finansowego czyli z formą ustrukturalizowaną (XML). Piszę borykamy się, gdyż problemy mają tak księgowi próbując opracować takie sprawozdanie jak i biegli rewidenci usiłując zrozumieć samo sprawozdanie. Tym razem chciałabym Państwu przybliżyć dwie istotne zmiany jakie wprowadziło ustrukturalizowanie w postaci XML do samej treści sprawozdania finansowego a dokładnie do wprowadzenia do sprawozdania oraz do noty ustalającej różnicę pomiędzy wynikiem finansowym brutto a podstawą do opodatkowania. Wprowadzenie do sprawozdania Ze względu na ustrukturalizowaną formę we wprowadzeniu musimy odpowiedzieć na wszystkie pytania czyli: 1. Podać numer w rejestrze czyli nr KRS dla podmiotów wpisanych do KRS lub numer NIP dla osób fizycznych. 2. Podać pełną podmiotu 3. Podać adres w układzie:
4. Podać okres sprawozdawczy, czyli
5. Podać datę sporządzenia sprawozdania 6. Podać podstawowy przedmiot działalności czyli wskazać numer PKD (pełny czyli 4 cyfry i litera). Można oczywiście podać kilka takich numerów. Jako biegły boleję jedynie, że nie można podać czym naprawdę dokładnie jednostka się zajmuje 7. Odpowiedzieć na pytanie czy sprawozdanie jest sprawozdaniem łącznym (są dwie odpowiedzi do wyboru: tak / nie) 8. Odpowiedzieć na pytania czy działalność będzie kontynuowana (są dwie odpowiedzi do wyboru: tak / nie) 9. Odpowiedzieć na pytanie czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania działalności. Możliwe odpowiedzi są dwie:
10. Jeżeli będzie wybrane w punkcie 9 „nie” to należy opisać okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania działalności 11. Odpowiedzieć na pytanie czy nastąpiło połączenie spółek (są dwie odpowiedzi do wyboru: tak / nie) 12. Jeśli na pytanie 11 jest odpowiedź „tak” to należy: a) Odpowiedzieć kiedy nastąpiło sporządzenie sprawozdania – wybrać jedną odpowiedź:
b) Wskazać i opisać zastosowaną metodę rozliczenia połączenia (nabycia, łączenia udziałów) 13. Omówić przyjęte zasady rachunkowości, w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru 14. Omówić metod wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji) 15. Omówić sposób ustalenia wyniku finansowego 16. Opisać sposób sporządzania sprawozdania finansowego Na każdy z powyższych punktów należy udzielić odpowiedzi.
Dodatkowe informacje i objaśnienia: nota ustalająca różnice w wyniku finansowym brutto oraz podstawie opodatkowania Nota uzyskała formę ustrukturalizowaną (inną niż zazwyczaj była wykorzystywana w sprawozdaniach finansowych spółek badanych przeze mnie). Dodatkowym utrudnieniem jest konieczności podawania podstawy prawnej. W przypadku jeśli podawane różnice są powyżej 20 tys. zł należy rozbić to na mniejsze podpozycje i dla każdej z podpozycji należy podać podstawę prawną z ustaw podatkowych Sama tabela przyjęłą postać poniższą: |
|